Etusivu Ajankohtaista Asiakastarinat Kierrätysaste nousuun – Stala muotoilee ympäristövastuun osaksi arkea 18.04.2023 Kierrätysaste nousuun – Stala muotoilee ympäristövastuun osaksi arkea Muotoiluyritys Stalan tavoitteena on nostaa kierrätysastetta. Encore Ympäristöpalvelut on auttanut Stalaa parantamaan lajittelua ja materiaalien hyödyntämistä. Kokonaisvaltainen ympäristönhuolto ja jätehuollon asiantuntijuus vievät Stalaa kohti ympäristövastuutavoitteita. Vuonna 1972 Lahdessa perustettu Stala on tunnettu erityisesti teräksestä valmistetuista tiskipöydistä ja pesualtaista. Kestävä muotoilu on ollut Stalaa ohjaava tavoite sen toiminnan alusta lähtien. Stala halusi parantaa jätehuollon toimivuutta ja jätteiden lajittelua. Stala on sitoutunut vähentämään syntyvää jätettä 10 prosenttia vuosittain. Tavoitteena on kierrättää kaikki omasta toiminnasta syntyvä jäte vuoteen 2030 mennessä. Kierrätysaste nousuun yhteistyössä Jätehuoltoon Stala halusi kumppanin, joka auttaa kierrätysasteen nostamisessa. Kierrätysasteen kehitys on yksi ympäristömittareista, joita Stalalla seurataan tiiviisti. Kierrätysaste kertoo, kuinka suuri osa jätemateriaaleista on hyödynnetty raaka-aineena. ”Valitsimme yhteistyökumppanin, jonka kanssa kehitämme toimintaamme yhdessä. Myös palvelutarjonnan monipuolisuus ja selkeys ratkaisivat valinnassa”, Stalan laatuinsinööri Sauli Valjakka sanoo. Yhteistyö alkoi vuonna 2022. Jätehuoltokartoituksessa selvisi, että jätteiden joukossa oli materiaaleja, jotka kannattaisi lajitella erikseen. Myös lajittelu vaati kehittämistä. ”Liian suuri osuus tuotannon hukkamateriaalista päätyi silloin poltettavaksi”, Valjakka kertoo. Enemmän materiaaleja uusiokäyttöön Yhteistyön aikana poltettavan jätteen määrä on vähentynyt. Stalalla lajitellaan nyt muun muassa pahvit, energiajäte, puujäte ja kirkkaat muovit. Kirkasta muovia kertyy Stalalla paljon tuotteiden kuljetuksista ja suojaamisesta. Myös pakkausmuovit lajitellaan aiempaa paremmin. ”Nyt voimme kierrättää tehtaalle tulevien materiaalien ympärillä olevat suojamuovit uusiksi muovituotteiksi,” Valjakka iloitsee. Stalalle on tärkeää, että kierrätettyjä materiaaleja voidaan aidosti hyödyntää raaka-aineina uusissa tuotteissa. Osa materiaaleista kuljetetaan Lahdessa pakkaavalla jäteautolla, joka kulkee biojätteistä valmistetulla biokaasulla. Päästöjen vähentämiseksi Stala on optimoinut jäteastioiden tyhjennysrytmiä. Lajittelukoulutus tukee kierrätyksen onnistumista Encoren asiantuntija piti Stalan henkilökunnalle lajittelukoulutuksen. Koulutuksen ansiosta lajittelu on parantunut ja materiaalit saadaan entistä tehokkaammin kiertoon. Asiantuntijan suosituksesta Stalalle löytyi myös sopiva muovipuristin. ”Lajittelukoulutuksessa ja tehdaskierroksella asiantuntija näytti, miten erilaiset jätejakeet tulee lajitella. Saimme konkreettisia esimerkkejä lajittelun parantamiseksi”, Valjakka kertoo. Ympäristövaikutusten raportointi helpottui Yrityksen toiminnan ympäristövaikutusten raportointia Stalalla on helpottanut ympäristöhuollon tiedot yhteen näkymään kokoava sähköinen raportointipalvelu, Raportointi Plus. ”Hyvä ja selkeä työkalu. Tietoja voi vertailla edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Se helpottaa ja nopeuttaa työtä”, Valjakka toteaa. Ympäristönhuolto ja asiantuntijuus yhteistyön keskiössä Valjakan mukaan yhteistyössä on korostunut tiivis, kehittävä ja aktiivinen ote: jätehuolto ei ole vain astioiden tyhjennystä, vaan kokonaisvaltaista ympäristönhuoltoa, asiantuntijuutta ja hyvien käytäntöjen jakamista sekä yhteistyötä Stalan toiveita kuunnellen ja huomioiden. ”Yhteistyömme on sujunut hyvin. Se on mutkatonta ja ennen kaikkea rakentavaa. Kehityskohteet ovat realisoituneet ja asiat edenneet käytännössä”, Valjakka kuvailee yhteistyötä. Vaikka kehitystä on saatu paljon aikaan, tulokset kierrätysasteen nostamisessa näkyvät ajan kuluessa. Vastuullisuustyö ei koskaan tule täysin valmiiksi. Asiantuntemus ja jatkuva yhteinen kehittäminen ovat hyvän yhteistyön perustana jatkossakin. Lue lisää: Yritysten jätehuolto ja kierrätyspalvelut Jaa artikkeli: Lisää aiheesta Asiakastarinat, Vastuullisuus Varuboden-Osla säästi 13 400 jätehuollon ajokilometriä 25.04.2023 Asiakastarinat, Uutiset, Vastuullisuus Jätehuollon kehitys – Miten ympäristöraportointi auttaa kiinteistöjä hallinnoivaa Treviania? 16.09.2022 Vastuullisuus, Blogi Roskasta raaka-aineeksi – mitä lajittelemistasi jätteistä tehdään? 01.09.2022 Asiakastarinat, Vastuullisuus Kauppakeskuksen vastuullisuus otti harppauksen – 14 tonnia enemmän jätettä kierrätykseen 04.05.2022
Asiakastarinat, Uutiset, Vastuullisuus Jätehuollon kehitys – Miten ympäristöraportointi auttaa kiinteistöjä hallinnoivaa Treviania? 16.09.2022
Asiakastarinat, Vastuullisuus Kauppakeskuksen vastuullisuus otti harppauksen – 14 tonnia enemmän jätettä kierrätykseen 04.05.2022